Direktlänk till inlägg 17 maj 2016
Jag förstår inte grejen med företag som inte är mån om sina kunder.
Det tar lång tid att bygga upp en kundkrets men det kan gå väldigt fort att bli av med dom, speciellt nu för tiden med internet. Säg att man hänger ut ett företag i en blogg, forum, Facebook eller liknande så kan det gå väldigt illa för företaget genom att dom tappar kunder, har hört om flera exempel senaste åren allt ifrån restauranger till butiker och verkstäder.
Jag är ganska noga när det kommer till att inte öppet kritisera företag innan jag först gett dom en ärlig chans att rätta till sin svaghet eller problem och ofta ordnas saker upp om man orkar ligga på lite och får prata med rätt personer.
Idag ska jag inte heller hänga ut några men börjar bli less på företag och dess personal som nonchalerar sina kunder.
Jag förstår att det kan vara svårt att leva upp till varje kunds önskan men det bör inte vara speciellt svårt att bemöta kunden trevlig och i alla fall försöka engagera sig lite. Har man dessutom en mailadress där man vill sköta sin kundkontakt så bör man ju även svara på de mail som kommer in.
Jag försöker just nu få tag i 3 olika företag men utan att få svar. Det är inget allvarligt men nog så tröttsamt.
Förra sommaren köpte jag en motorcykel och vid första servicen skruvade killen på verkstaden sönder ena plastkåpan. Efter några turer om att det bla skulle varit jag själv som haft sönder den och sen att den gått sönder när motorcykeln fjädrat i släpvagnen vid transporten (redan här blev man ju ganska less då det uppenbart är påhitt) så har dom till slut gått med på att dom ska ersätta och byta kåpan. Den nya ska vara beställd (efter mycket tjat) i höstas men sen har jag inte hört mer. Ringer jag dit så butiksägaren aldrig på plats eller upptagen och mail får jag inget svar på. Så här är det inte bara mot mig utan för många som försöker få kontakt med honom om allt möjligt. Företaget ligger även ca 15 mil bort så det är inget ställe jag passerar och kan besöka.
För en månad sen var jag till banken för att få en ny värdering av huset för att kunna lägga om lite lån. Det gäller att passa på innan de nya amorteringskraven börjar gälla i juni.
Tyckte att jag ev kanske var lite sent ute men enligt banken var det inga problem.
Nu har det gått en månad och ingenting har hänt sen vårt möte. Jag har mailat och fått svar om att det ska göras men får inget svar om när och hur det ska ändras.
Jag har mailat ett par gånger och ringt flera gånger och tiden bara går.
Vi gillar vår bankman, när man väl får tag på han och vill därför inte byta men all väntan och tjat för att få något gjort gör en galen.
Hur svårt kan det vara att svara på mail eller att ringa tillbaka när man lämnar meddelanden. Jag förstår att man kan ha mycket att göra men att bara svara någonting överhuvudtaget kan ju inte ta allt för mycket tid. Många hade bytt bank istället för att gå och vänta.
För en vecka sedan beställde jag en ny hjälm. Direkt fick jag orderbekräftelse på mailen. Leveransen skulle enligt deras sida ta 2 dagar, om den finns i lager. Jag har hittat hjälmen i en annan butik fast lite dyrare och tänker att om den inte finns i lager så kan jag lika gärna köpa den i den andra butiken istället för att vänta, de kan vara värt några extra kronor.
Jag har mailat 2 gånger för att få veta om den finns i lager och när den kan tänkas skickas men får inga svar. Ringde även men blev då nästan utskälld för att jag tryckt fel i deras tonval och hamnat i butiken istället för någon annanstans. Det är en liten butik så dom som jobbar står vid samma disk i alla fall vilket jag påpekade men då var han som hade hand om det hela inte på plats och dom bad mig att maila igen.
Hur svårt ska det vara att svara på ett mail, eller att orka gå in i datorn själv och kolla lagersaldo... eller i alla fall försöka vara lite trevlig!?
Tycker att det här blir vanligare och vanligare. Vissa butiker besöker jag aldrig mer efter att personal varit otrevliga eller ohjälpsamma, och då ska man veta att jag alltid själv försöker att vara trevlig och förstående.
Hade jag ett företag själv skulle bemötandet mot de som ska få mitt företag lönsamt vara extremt viktigt. Hade jag någon anställd som inte kunde sköta det och vara det viktiga ansiktet utåt gentemot kunderna hade han fått sparken direkt!
Nu har jag fått ur mig lite gnäll och orkar kanske jaga företagen ett par dagar till :)